Strukturelle fejl, der fører til manglende markedsgennemsigtighed og manglende konkurrence i banksektoren
Markedet i banksektoren er uigennemsigtigt, allerede fordi kunderne ikke kan vide i hvilken udstrækning banken vil udnytte den enkelte kundes retsløshed.
Hertil kommer følgende:
- ikke en eneste HELkunde kender den relevante pris på forholdet mellem ydelse og modydelse, såfremt banker (a) forlanger indlån for at bevilge udlån, (b) opkræver vilkårlig mange variable gebyrer, samt – oven i dette – (c) forlanger at HELkunder køber produkter, som de (d) ikke har brug for eller (e) kan få billigere hos andre udbydere
ÅOP – den Årlige Omkostning i Procenter – af bankens og kundens NETTOmellemværende, er den eneste relevante og konkurrenceprovokerende pris
ÅOP af NETTO er
- ukendt for FLERPRODUKTkunder og for HELkunder
- vilkårlig høj (f.eks. 23%, 1023%, 2023% eller mere – f.eks. uendelig – for de samme kundegrupper
- Variabel ved hver kontobevægelse, samt ukendt fremadrettet, fordi banken når som helst kan ændre deres rentesatser og gebyrer, samt indskrænke ovennævnte kundegruppes kreditter (dvs. bankens og kundens NETTOmellemværende
- HELkunderne har ligeså mange (millioner) forskellige ÅOP af NETTO, som de har kontobevægelser
Verificer nævnte oplysninger i løbet af få minutter v.hj.a. dette brugervenlige program, der beregner ÅOP på et givet tidspunkt.
https://bankkunder.dk/reducer-din-rente/
Alternativt rekvirer et program, der kan beregne ÅOP i vilkårlig lange perioder.